Recent afgeleverd

Wereldculturen
Voor de website van de Museum Explorer App Wereldculturen schreef ik teksten over bijna 60 topstukken uit Museum Volkenkunde. Ik viel van de ene verbazing in de andere. Wie had gedacht dat je als schipper kunt navigeren op een kaart van bamboestokjes? Dat je een vissenhuidjas waterdicht kunt maken door te naaien met draad van vissenpees? Of dat de Engelse koningin Elisabeth in Polynesië een kilometerslange boombastdoek bewandelde? Ik niet! Vanaf juli 2016 op MuseumExplorer Volkenkunde.


David Bade, Ins Blaue, 2012

ZomerExpo 2017
Meedenker en -schrijver aan de volgende editie van ZomerExpo: die rol heb ik sinds een klein jaar bij stichting ArtWorlds. De tentoonstelling Water ZomerExpo 2017 vindt parallel plaats in Museum de Fundatie en Kasteel het Nijenhuis. Het wordt echt spectaculair! Wat een locaties... Blijf op de hoogte via www.zomerexpo.nl


Heksen van Bruegel
Voor deze geweldige tentoonstelling mocht ik de publieksbegeleiding doen. Resultaat: een multimediatour voor volwassenen en een voor kinderen, een overzichtskaart van heksenvervolgingen, een touchscreen over vier heksenprocessen (je weet niet wat je hoort!), een hoorspel voor de heksenwaag (hoe beklemmend kan het zijn) en een artikel over heksenvervolging in Nederland (Catharijne). Wat een fijne samenwerking met Dunja Hak, Leo Scholten ter Horst en de medewerkers van Museum Catharijneconvent!

Het Cromhouthuis
Met een prachtige (her)inrichting van The Wunderkammer is het Cromhouthuis - bekend van het Bijbels Museum - een echte belevenis geworden. Zeker met de nieuwe audiotour die ik mocht schrijven, waarin de 18de-eeuwse familie Cromhout tot leven komt. Te beluisteren op Herengracht 366!

Afrikaanse kunst uit de anonimiteit
De Nieuwe Kerk presenteerde meer dan 200 adembenemende maskers en beelden uit Ivoorkust. Na jarenlang gedegen onderzoek wist het team van Museum Rietberg in Zurich de stijlen te herleiden tot concrete kunstenaars en, waar dat niet (meer) mogelijk was, tot 'meesters'. Voor deze bijzondere tentoonstelling schreef ik de publiekscatalogus, zaalteksten en audiotour. Dé kans om dit ver-van-je-bed-onderwerp toegankelijk te maken.
 


Dumas!
Voor de tentoonstelling The Image as Burden van Marlene Dumas in het Stedelijk schreef ik het zaalblad, voor inzicht in de thematiek en samenhang van de presentatie.

Inzoomers!
Op zaal in het Rijksmuseum vind je bij 50 schilderijen, beeldhouwwerken en andere voorwerpen een bak met zogenoemde inzoomers. Met deze 'placemats' zoom je in op een kunstwerk of historisch object, dat je tot in detail leert kennen. Ik schreef er 25, evenals Aukje Vergeest. De inzoomers zijn vormgegeven door Irma Boom.
Ga zoomen in het Rijksmuseum! En check ook even deze tevreden klant.